Me a Sunflower!

My photo
Hausen, Frankfurt, Germany
unpredictable..

Saturday, May 11

Positif+ atau -Negatifkah Kamu?!

Saja je kat bawah ni, suka2. Menunjukkan pemikiran kita berbeza2 mengikut tahap iq kita. (Jgn amik port aku merapu je kali ni, takde kaitan ngan iq pun, kotlah ada orang perasan iq dia tinggi tapi tak kena pun dgn apa yang dia fikirkan). Tapi dalam merapu harap adalah isi yang boleh dimanfaatkan, kalau tak sia2lah masa aku tulis ni.

Situasi : Perempuan lambat kahwin
Negatif : Tak laku, memilih sangat, letak hantaran tinggi sangat, ntah-ntah dah..
Positif : Masa untuk majukan dan perbaiki diri sendiri sebelum membina keluarga, nak tolong keluarga yang dah banyak berjasa berkorban untuknya sebelum dia berjaya dulu, jodoh belum sampai.

Situasi : Tiba2 jadi berjaya
Negatif : Pakai bomoh kot, rasuah kot, eleh dia takpela ada orang dalam, kabel besar batang kelapa.
Positif : Rezeki Allah. Masing2, usaha gigih dia berhasil, berkat usaha dia.

Situasi : Rumah terbakar
Negatif : Bala, balasan itu ini, duit buat rumah tak berkat.
Positif : Ujian, Tuhan nak ganti dengan sesuatu yang lebih lagi.

Situasi : Dapat anak cacat.
Negatif : Balasan Tuhan.
Positif : Tanda Tuhan sayang.

Situasi : Anak asyik menangis siang malam.
Negatif : Keluarga tak berapa baik, kena rasuk hantu (Darda' suka sebut ni). Sape Darda'? Penting ke? Private aku!
Positif : Tuhan nak beri pahala lebih dengan berjaga malam melayan anak.

Situasi : Anak suka memberontak
Negatif : Nakal, ikut mak bapak dialah tu.
Positif : Pandai menunjukkan perasaan, bijak, aktif dan sihat.

Situasi : Anak pendiam
Negatif : Pasif, kurang cerdik!
Positif : Mendengar kata, taat, baik, soleh n segala mak nenek sifat mahmudah.

Situasi : Belum mencapai cita2
Negatif : Dah nasib bukan rezeki, persaingan sengit sangat, pesaing main taktik kotor.
Positif : Mesti usaha lebih lagi! Tuhan nak lebih bergantung padaNya, ada dosa yang jadi hijab, kena segera taubat sungguh2!

Situasi : Suami pemalas
Negatif : Silap besar aku kahwin dengan orang ni. Menyesal!
Positif : Syukurlah Tuhan bagi aku suami yg hanya pemalas, org lain tu ada yg takde suami, ada yang suami kaki pukul, penjenayah dan macam-macam lagi.

Situasi : Kena kutuk.
Negatif : Memang hampas punya orang, ingat diri ko tu baik sangat, aku takkan maafkan sampai mampus!
Positif : Lantak dioranglah. Tak memberi kesan apa2 pada kehidupanku.. Lagipun dah dorang cakap cam tu, memang betul lah perangai aku cam tu kot, aku je yang tak nampak, boleh lah aku baiki diri.

Situasi : Blog takde orang datang.
Negatif : Malas lah nak tulis lagi, takde orang baca pun. Cam poyo sorang2 je.
Positif : Ada orang ke takde orang ke, yang penting kita enjoy! N apa yang aku nak sampaikan aku dah sampaikan!!!

Situasi : Anak sakit.
Negatif : Siapa yang bagi kuman kat anak aku ni??? Berjangkit dari si pulan tu lah..
Positif : Alhamdulillah Tuhan masih perhatikan anakku dan nak berikan aku pahala menjaga anak, nak tingkatkan iman n hapuskan dosa2 aku.

Situasi : Susah.
Negatif : Bertambah susah, mengeluh, cari salah orang sekeliling.
Positif : Tak kisah. Susah senang adat kehidupan, adalah jalan keluarnya insyaAllah.

Situasi : Masalah
Negatif : Mengeluh salahkan semua orang sekeliling.
Positif : Cari penyelesaian dan bertawakkal, ujian untuk ditingkatkan iman/roh.

Setiap benda atas dunia ni ada baik dan buruknya (kecuali benda yang dah terang dan jelas buruk/baik tu tak payah nak diperpanjangkanlah). Untuk benda2 yang open-ended, benda yang tak jelas. benda2 tak konkrit ni, bergantunglah kepada minda kita nak mengintrepertasi situasi2 yang berlaku.
Ada orang sentiasa tenang aje, ada masalah ke takde masalah ke, sama je. Inilah sifat mukmin yang sejati. Ada orang memang nampak dia gelisah bila ada masalah. Ada orang, setiap masa macam ada masalah, walaupun sebenarnya tak ada masalah. Saje buat muka poyo macam nak gitau sume orang dia ada masalah, macam lah orang lain takde masalah!!

Masalahnya bukan terletak pada masalah tu, tapi kepada si empunya diri yang berhadapan dengan masalah.
Ada orang bunuh diri bila exam tak dapat straight As. Ada orang tak kisah lantaklah dapat berapa2 pun ada aku kisah? Tapi payah gak jenis cam ni, dulu masa sekolah rendah ada sorang cikgu suka cakap budak cam ni hanyutkan je kat sungai belakang sekolah, kebetulan time tu sekolah rendah aku ada sungai kat belakang sekolah (sekolah kebangsaan Panggong, Pasir Puteh) hahaha, korang tau ye? Apa!!! Korang classmate aku dulu.. Oo, sudi2lah contact aku cam tu, boleh kita reunion n cite panjang lebar lagi. Pape pun perbezaan itu adalah satu rahmat, di mana dalam Islam pun meraikan perbezaan ni. Buktinya kita ada banyak cabang pemikiran yang sebenarnya menjurus kepada satu jalan yakni Allah yang satu, tapi dalam sudut pandang yang berbeza.

Dari situ lahirnya mazhab. Tapi antara imam2 ni tak ada yang mengaku lebih dari yang lagi satu, atau kutuk mengutuk antara satu sama lain macam yang berlaku kat pihak2 tertentu di akhir zaman ni lagi2 PRU13 ari tu.. Argh mana2 PRU mmg selalu berlaku cam tu... Sekian, cukuplah aku merapu sambil2 selawat tunggu nak solat maghrib.
?????????? ?????????? ?????????? ????? ??????????????
Hausen, germany


Sent from my BlackBerry® wireless device

No comments:

Post a Comment