“Capt., is it hard to convert to Islam?”
tiba-tiba tanya pembantu juruterbang (co-pilot) saya, memecah
keheningan penerbangan di malam hari. Capt adalah gelaran
singkat untuk kapten.
“Why do you ask?”
saya membalas kepada beliau yang berbangsa Cina, beragama Kristian.
“Well, I’m quite
interested in Islam… but the experiences that I hear and the news
that I read every now and then about problems faced by those who
wanted to convert or had converted makes me reserve my intention.”
“Aha! Then you must differentiate between
Islam and those who sit in the office by the name of Islam. If you
want to convert by Islam, it’s easy. It’s the administrative part
that makes it tough and causes all those problems.”
“How easy is easy?”
“Well, if you believe Allah is the one and
only god and that Muhammad is His final messenger, than you have
converted to Islam… you are muslim. After that, progressively, try
your best to learn and practice Islam.”
“That easy? Then why all those problems,
procedures and paper work?”
“Well…I’m still
trying to find the answers to that.”
Penerbangan kami ke
Hong Kong malam itu seterusnya dipenuhi dengan perbincangan – atau
lebih tepat – sembang-sembang tentang Islam. Pelbagai topik disentuh
oleh pembantu juruterbang saya itu, dari jin kepada pontianak, dari
perbezaan antara Islam dan Kristian, dari sihir kepada kerasukan,
dari sembahyang kepada puasa, dari poligami kepada talak, rujuk dan
nafkah. Memang berbeza antara muslim dan orang yang mengkaji tentang
Islam. Yang pertama tidak tahu manakala yang kedua mengetahui, yang
pertama kosong manakala yang kedua penuh. Alangkah baiknya jika
kedua-duanya dapat disatukan, iaitu muslim yang mengkaji tentang
Islam.
Penerbangan diakhiri dengan saya tidak menekannya
memasuki Islam serta merta, sebaliknya saya memberinya nombor
talifon beberapa ustaz berbangsa Cina yang lebih berpengalaman
mengurusi orang yang berminat tentang Islam.
Kisah Seorang Jurutera Penerbangan.
Sebelum ini saya biasa mendengar masalah yang
dihadapi oleh mereka yang ingin memeluk Islam atau yang sudah
memeluk Islam. Akan tetapi jauh berbeza apabila masalah itu saya
dengar terus daripada orang yang berminat tentang Islam. Kalau nak
diikutkan, memang saya marah kepada pelbagai prosedur dan syarat
yang dikenakan oleh pihak-pihak berwajib mahupun selainnya.
Walaubagaimana pun saya cuba menahan kemarahan
tersebut kerana teringat kepada satu pengalaman yang diceritakan
oleh seorang rakan saya yang pernah bertugas sebagai jurutera
penerbangan (flight engineer).
Sebelum menerangkan pengalaman rakan saya itu,
izinkan saya cerita sikit tentang “pasukan” juruterbang yang
bertugas dalam satu-satu penerbangan. Ketika manusia berjaya
mencipta besi yang mampu terbang di atas udara seperti burung,
pasukan juruterbang terdiri dari empat orang. Pertama ialah
captain, kedua ialah co-pilot, ketiga ialah flight
engineer dan keempat ialah navigator. Apabila teknologi
semakin maju, orang keempat tidak lagi diperlukan. Mulai awal tahun
90an, orang ketiga juga tidak lagi diperlukan. Sejak itu hingga
kini, pasukan juruterbang hanya terdiri dari dua orang, iaitu
captain dan co-pilot.
Sebagai sebuah syarikat penerbangan yang menjaga
hal ehwal kakitangannya (Ewwah…puji sikit…), Penerbangan Malaysia
(MAS) tidak membuang jurutera-jurutera penerbangan yang mereka ada
saat itu. Sebaliknya pilihan diberi sama ada mereka ingin berhenti
atau bertukar jurusan dari jurutera penerbangan menjadi juruterbang.
Agak ramai yang mengambil pilihan kedua.
Pada satu hari saya bersembang-sembang dengan
salah seorang jurutera penerbangan yang telah pun menjadi
co-pilot. Beliau yang umurnya sudah melangkaui angka empat puluh
bercerita:
“Kau tahu tak Hafiz, sebelum ini belasan tahun
aku duduk di dalam kokpit sebagai flight engineer. Kerusi aku
tak lebih tiga kaki jaraknya dari kerusi captain dan
co-pilot. Ketika take off dan landing, aku berada
sekadar sekaki dari mereka. Bila aku tengok mereka berdua tu, rasa
macam senang sangat kerja. Duduk termenung aje. Aku inilah yang kat
belakang kena monitor macam-macam sistem pesawat…electric,
hydraulic, pneumatic, pressurization dan macam-macam lagi.
Sekarang aku dah jadi pilot, co-pilot.
Hmm...! Baru aku tahu kerja pilot ini susah sebenarnya. Macam-macam
otak aku ini kena kira, nilai dan fikir. Belasan tahun aku duduk di
belakang pilot, dah duduk di kerusi pilot baru aku tahu kerja ini
susah juga.”
Pengajarannya? Kita tidak akan mengetahui
setepatnya apakah yang sebenarnya dialami dan difikirkan oleh orang
lain sekali pun kita berada bersebelahan dengan mereka. Sekadar nak
cakap, mengulas dan mengkritik, itu memang mudah, teramat mudah.
Any Tom, Dick and Harry can do it. Akan tetapi apabila kita
berada di mana mereka berada, barulah kita sedar apa yang dicakap,
diulas dan dikritik sebelum ini belum tentu benar.Kadangkala
betul-betul berlawanan..
Atas dasar inilah saya menahan diri dari
mengkritik secara negatif pihak-pihak berwajib dan selainnya yang
mengurusi hal ehwal pemeluk Islam. Saya sebagai orang luar memang
sukar untuk memahami apa yang mereka fikir, apa yang mereka nilai
dan kenapa mereka bertindak sedemikian. Tindakan yang tepat ialah
berbincang dan mencari ruang bekerja sama. Atau setidak-tidaknya,
mereka berusaha apa yang mereka rasakan mampu dan baik manakala saya
berusaha apa yang saya rasakan mampu dan baik. Jika asyik mengkritik,
kedua-dua pihak tidak akan ke mana-mana.
Permudahkanlah dan Jangan Menyusahkan,
Gembirakanlah dan Jangan Menakutkan
* dari RG
No comments:
Post a Comment