Me a Sunflower!

My photo
Hausen, Frankfurt, Germany
unpredictable..

Friday, May 31

Pakcik Wali

Pagi tadi lebih kurang pukul 10.30 aku singgah sarapan di bazar batu buruk sementara menunggu interview di steten minyak kerana sudah tiada kerja di Terengganu yang menggunakan Ijazah aku ini. Sewaktu makan, mata ni terpandang seorang pakcik yang "lusuh " karekternya.. Bau busuk, baju koyak, pakai kain pelikat singkat, tak beralas kaki, tapi berkopiah.
Duduk bersandar di tiang bazar dekat dengan kerusi aku. Terdetik dalam hati, apa pakcik ni kelaparan. Orang gila pun lapar, masih tetap manusia. Aku pesan satu lagi nasi minyak. Pesanan aku sampai ke meja. Terus aku beri pada pakcik tadi. Tuan kedai terkejut dan mengangkat tangan melambai seolah2 memanggilku. Aku pun balas tunggu skejap.
Pakcik tadi tenung aku sambil berkata "pakcik dah makan nak.. terima kasih nak.." Dalam hati terdetik sungguh indah bahasa pakcik yang ku sangka gila tadi. Aku bangun dengan kecewa kerana pesanan aku tidak dijamah oleh pakcik. Lalu aku pergi kepada tuan kedai yang memanggil ku tadi.
Ada apa pakcik? Pakcik kedai balas: Jangan bagi dan suruh dia makan kat sini, nanti customer pakcik lari. Aku tersentap. Dan spontan aku membalas. "Jika orang ini ayah kandung pakcik, pakcik halau tak dia?" Pakcik tu diam. Takpe pakcik, saya akan bayar ansuran kalo pakcik rugi hari ni. Saya nak tanya, betul ke pakcik td tu sudah makan? Pakcik kedai jawab, tidak. Dari mula pakcik buka kedai pukul 6.30 tadi pakcik kopiah tu duduk kat tiang tu.
Dalam hati kecil ni cakap, tak pernah aku jumpa pakcik gila semulia ini. Tidak mengemis, tidak pula meminta. Aku pegi semula pada pakcik kopiah tu. "Pakcik, saya sunyi makan sorang2, pakcik teman saya makan jom." Pakcik tu akur dengan pelawaan aku kerana kesungguhan aku. Ramai yang beralih meja kerana bau pakcik tu, namun kerana ingin menjaga hati orang tua yang aku tak kenal, aku tahan bau itu.
Lega tengok pakcik tu makan dengan sangat sopan. Aku lontarkan beberapa soalan pada pakcik tu. Pakcik dari mana, tinggal dimana? Pakcik tu jawab. Pakcik merantau cari redha Allah. Aku terkejut. Dalam hati aku dah syak bukan2. Kot2 wali ke ni? Mana keluarga pakcik?
Pakcik dibuang oleh keluarga pakcik kerana sekeping geran tanah. Kenapa pakcik? Apa masalahnya? Pakcik sedekahkan geran itu untuk seseorang untuk dibangunkan pondok2 mengaji. Keluarga pakcik terus buang pakcik. Allah...
Pakcik tinggal dimana? Pakcik tu diam tak menjawab. Masa terlalu singkat untuk aku menyambung urusan kerja. Aku panggil pakcik kedai untuk kira. Semuanya berharga RM 11.60. Aku celup dompet aku, dan aku lupa yang aku hanya bawa RM 5.00. Aduh.... Pakcik tu nampak raut wajah muka aku seolah2 melihat masalah dalam dompetku. Pakcik tu mencelah. Nak, ambil duit ni, pakcik bayarkan.
Nak tau ape? pakcik keluarkan satu sampul surat sebagai dompet dia (macam dompet TGNA), dalam tu duit seratus setebal setengah inci, dan satu kad BSN dan i.c lama (pakcik tu bekas tentera laut).. Satu kedai dia bayarkan. Allah.. Satu kedai hairan apabila pakcik kedai tu announce yang makanan semua sudah dibayarkan oleh pakcik kopiah tadi. Masing2 semua pandang aku dan pakcik kopiah. Dengan tiba2 pakcik kopiah angkat tangan dan berdoa dengan suara yang agak sederhana kuat, aku pun turut angkat sama. Dan paling terharu apabila aku dengar suara "amin....." dengan suara yang ramai. Bila aku berpaling ke belakang, satu kedai mengangkat tangan bersama pakcik kopiah tu.. Ada yang bangun mendekati kami berdoa dekat2.
Terasa sangat gemuruh dan terharu dengan keperibadian orang yang ku sangka gila ini rupanya seorang guru agama!! Ada yang menangis kerana doa oleh sang guru itu sungguh merdu.. Kecoh seketika.. Selesai berdoa, aku bersalam dengan pakcik tadi dan ucap terima kasih dengan harapan dapat jumpa lagi. Aku terus berjalan ke motor aku. Aku berpaling ke belakang, semakin ramai yang berkerumun pada pakcik tadi. Aku senyum tanda puas bahawa orang sekeliling mula mendekati pakcik. Aku buka semula dompet aku kerana aku simpan kunci motor dalam tu.
Nak tau apa? Aku terkejut kerana ada 2 keping duit seratus dan satu nota kecil yang bertulis: "Ambil duit ni buat beli susu anak dan buah delima untuk orang rumah anak yang mengidam.." Aku terkaku, dan terus pandang ke arah tempat pakcik tadi. Beliau sudah tiada disitu. Aku terus pakai helmet dan tutup pemuka helmet. Aku menangis kerana terharu dan sangat bersyukur. Bagaimana dia tahu aku dalam kesusahan...
Ya Allah.. Kau peliharakanlah pakcik itu.. (Copy pasted - Warta Dari Hati)
Sent from my BlackBerry® wireless device

Wednesday, May 29

BARISAN KABINET KERAJAAN MALAYSIA 2013


Sape nak gi temuduga jawatan kerajaan sila hafal ni ye .. Hehe..

PERDANA MENTERI:
YAB DATO' SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)TIMBALAN PERDANA MENTERI:
YAB TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)JABATAN PERDANA MENTERI:

MENTERI:
(1) YB DATO' SERI JAMIL KHIR BIN BAHAROM  (UMNO)
(2) YB DATO' SRI ABDUL WAHID BIN OMAR (SENATOR -BERKUATKUASA 5 JUN 2013)
(3) YB SENATOR DATO' SRI IDRIS JALA  (SENATOR)
(4) YB TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA JOSEPH KURUP (PBRS)
(5) YB DATO' SERI SHAHIDAN BIN KASSIM (UMNO)
(6)  YB PUAN HAJAH NANCY BINTI SHUKRI (PBB)
(7)  YB DATUK JOSEPH ENTULU ANAK BELAUN (PRS)
(8)  DATUK PAUL LOW SENG KWAN (SENATOR)

TIMBALAN MENTERI:
(1) YB DATUK RAZALI BIN IBRAHIM  (UMNO)
(2) WAYTHA MOORTHY PONNUSAMY (SENATOR)

MENTERI KEWANGAN:
(1) MENTERI KEWANGAN I:
 YAB DATO' SRI HAJI MOHD. NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK (UMNO)
(2) MENTERI KEWANGAN II:
YB DATO' SERI HAJI AHMAD HUSNI BIN MOHAMAD HANADZLAH (UMNO)

TIMBALAN MENTERI:
(3) YB DATUK AHMAD BIN MASLAN (UMNO)

MENTERI PELAJARAN DAN PENGAJIAN TINGGI:
(1) MENTERI I:
YAB TAN SRI DATO' HAJI MUHYIDDIN BIN YASSIN (UMNO)
(2) MENTERI II:
YB DATO' SERI IDRIS BIN JUSOH (UMNO)
(3) TIMBALAN MENTERI I:
YB DATUK MARY YAP KAIN CHING (PBS)
(4) TIMBALAN MENTERI II:
YB TUAN P. KAMALANATHAN A/L P.PANCHANATHAN (MIC)

MENTERI PERTAHANAN:
(1) MENTERI :
 YB DATO' SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' ABDUL RAHIM BAKRI (UMNO)

MENTERI PENGANGKUTAN:
(1) MENTERI :
YB DATO' SERI HISHAMUDDIN BIN TUN HUSSEIN (UMNO) (MEMANGKU)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB. DATUK AB. AZIZ KAPRAWI (UMNO)

MENTERI DALAM NEGERI:
(1) MENTERI :
YB DATO' SERI DR. AHMAD ZAHID BIN HAMIDI (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATUK DR. WAN JUNAIDI BIN TUANKU JAAFAR (PBB)

MENTERI KERJA RAYA:
(1) MENTERI :
 YB DATO' FADILLLAH YUSOF (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI :
 YB DATUK ROSNAH BINTI ABDUL RASHID SHIRLIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
(1) MENTERI :
YB DATO' SERI MUSTAPA BIN MOHAMED (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB. HAMIM BIN SAMURI (UMNO)

MENTERI LUAR NEGERI:
(1) MENTERI :
 YB DATO' SERI ANIFAH BIN HAJI AMAN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' HAMZAH BIN ZAINUDDIN (UMNO)

MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI DAN KEPENGGUNAAN:
(1) MENTERI :
YB DATO' HASAN BIN MALEK (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' PADUKA AHMAD BASHAH BIN MD. HANIPAH (SENATOR) (UMNO)

MENTERI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA:
(1) MENTERI :
YB DATO' SERI AHMAD SHABERY BIN CHEEK (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' JAILANI BIN JOHARI (UMNO)

MENTERI SUMBER MANUSIA:
(1) MENTERI :
YB DATUK RICHARD RIOT ANAK JAEM (SUPP)
(2) TIMBALAN MENTERI : YB DATO' ISMAIL BIN ABD. MUTTALIB (UMNO)

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
(1) MENTERI :
YB DATO' SERI SHAFIE BIN HAJI APDAL (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATUK ALEXANDER NANTA LINGGI (PBB)

MENTERI KESEJAHTERAAN BANDAR, PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
(1) MENTERI :
YB DATO' HAJI ABDUL RAHMAN BIN DAHLAN (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' HALIMAH BINTI MOHD SADDIQUE (UMNO)

MENTERI BELIA DAN SUKAN:
(1) MENTERI :
YB TUAN KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' SARAVANAN A/L MURUGAN (MIC)

MENTERI  KESIHATAN:
(1) MENTERI :
YB DATO' SERI SUBRAMANIAM  (MIC)
(2) TIMBALAN MENTERI :
 YB DATO' SERI HILMI BIN YAHAYA(UMNO)

MENTERI  WILAYAH PERSEKUTUAN:
(1) MENTERI :
YB DATO' SERI TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' DR. LOGA BALA MOHAN A/L JAGANATHAN (SENATOR)

MENTERI  PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI:
(1) MENTERI :
YB DATO' SERI DOUGLAS UGGAH EMBAS (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' NORIAH BINTI KASNON (UMNO)

MENTERI  TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
(1) MENTERI :
YB DATUK DR. MAXIMUS JOHNITY ONGKILI (PBS)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' SRI MAHDZIR BIN KHALID (UMNO)

MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
(1) MENTERI :
YB DATO' SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN (UMNO)

MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN:
(1) MENTERI :
YB DATO' SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (UMNO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' JOSEPH SALANG ANAK GANDUM (PRS)

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI:
(1) MENTERI :
YB DATUK DR. EWON EBIN (UPKO)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH (UMNO)

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
(1) MENTERI :
YB DATUK SERI G. PALANIVEL (MIC)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATO' DR. JAMES DAWOS MAMIT (PBB)

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
(1) MENTERI :
YB DATUK ROHANI BINTI ABDUL KARIM (PBB)
(2) TIMBALAN MENTERI :
YB DATUK AZIZAH BINTI MOHD. DUN (UMNO)

PERDANA MENTERI: 1
JAWATANTIMBALAN PERDANA MENTERI: 1
JAWATANMENTERI:
30 JAWATAN (TERMASUK TIMBALAN PERDANA MENTERI)TIMBALAN MENTERI: 27 JAWATANJUMLAH 57 JAWATANJUMLAH KEMENTERIAN 24JUMLAH SENATOR SEDIA ADA 1 ORANGJUMLAH SENATOR AKAN DILANTIK 5 ORANG (2 MENTERI DAN 3 TIMBALAN MENTERI)JUMLAH BACKBENCHERS 82 ORANG
Sent from my BlackBerry® wireless device

Fakta Tentang Kambing


Cuba lihat kambing. sentiasa tersenyum kan? tenang tak hati?
senyuman membahagiakan baik yang memberi mahupun yang menerima. orang yang mudah tersenyum, sihat tubuh badan dan seterusnya membentuk karektor yang terpuji. itu jugalah antara khasiat minum susu kambing dan makan daging kambing. daging yang sihat kerana sifat kambing yang mudah tersenyum.

Kalau ditanya mengapa anak-anak zaman kini walau bijak tetapi sombong dan degil, mungkin salah satu jawabannya adalah kerana banyak disogokkan dengan susu lembu. ehh.. minum susu lembu, kita bawa karektor lembu sebab dna lembu tidak terurai. jadi, tidak hairanlah anak-anak zaman sekarang tinggi IQnya tapi rendah ESQ. apa pepatah melayu kata tentang lembu? B-- macam lembu. masyaallah . nauzubillah.nak diet? juga amalkan minum susu kambing dan makan daging kambing.sukar merasa diri dikasihi? juga jawabannya pada susu kambing dan daging kambing. di bawah ini saya masukkan sedikit maklumat tentang kambing.Kambing sering dikaitkan dengan penyakit darah tinggi.

Tetapi hakikat sebenarnya banyak sungguh manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya, minum susunya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.Salah satu bahan yang terdapat dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi dan obesiti ialah kolestrol daripada sumber seperti berikut;Kolestrol daripada minyak tumbuhan seperti minyak sawit, minyak bunga matahari, minyak soya, minyak jagung dan sebagainya (kecuali minyak zaitun).Kolestrol daging lembu dan ayam.Kolestrol tepu daripada makanan laut (kecuali ikan) iaitu sotong, udang, ketam, kerang, siput.Kolestrol tepu daripada organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, perut, usus, dan organ-organ lain seperti telinga, lidah, mata, dan sebagainya.Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh kolestrol tumbuhan seperti keropok lekor, tauhu goreng, taugeh goreng, telur goreng (bahagian kuning telurnya) dan sebagainya.Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh sodium (garam pengawit) seperti daging berger atau daging di restoran makanan segera.Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti Vitamin C seperti daging yang diperah limau atau mengambil herba chitosan (herba slimming) atau kuah laksa yang diperah limau atau amalan meminum jus oren setelah mengambil makanan tinggi protein.Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti karbon seperti ikan bakar, sate atau daging panggang.

Daging kambing tidak memiliki protein yang tinggi, oleh itu ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan seperti yang dinyatakan di atas. lalu, ia sangat baik sebagai pengurai kolesterol.Ikatan kolestrol tepu boleh dicegah sekiranya terdapat Omega 3 di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan ia hanya boleh diurai dengan kolestrol kambing sahaja. kerana hanya kambing yang mempunyai kolesterol tetapi kolesterolnya adalah kolesterol pengurai.Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein akan mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Kandungan kolestrol tepu jenis ini sekiranya terdapat banyak dalam darah akan mengakibatkan masalah jantung. uraikanlah kolesterol itu dengan kolesterol kambing.Sodium (sejenis garam) yang digunakan untuk mengawit daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging berger.

Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti Mono Sodium Glitumat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia akan menyebabkan strok.Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan ObesitiKolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.Kolestrol yang gagal dicerna oleh hati akan disimpan dalam bentuk lemak di bawah permukaan kulit. Dalam jumlah yang banyak ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan).

Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.namun, apabila diteruskan terapi kambing ini sehingga menjadi resonan, kita bukan sahaja sembuh malah karektor menjadi positif kembali kesan pembongkaran asid urik dan angin dari darah dan tubuh.Mencantikkan KulitDalam daging kambing turut terdapat Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu dan mencantikkan kulit.Pengambilan protein tinggi yang berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan menyebabkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang putih dan cantik.Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan KegembiraanSistem darah berkaitan dengan kawasan Thalamus . Thalamus berfungsi menjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung yang menerima kolestrol daging kambing akan lebih lembut dan lancar pergerakannya. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan.Mereka yang mengamalkan memakan daging kambing dan minum susu kambing, akan merasa tenang dan gembira dan mudah merasa getaran kasih sayang. Sekiranya anda menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan, silalah amalkan memakan daging kambing.Sumber Penjanaan EQ (Emotional Quotient)Selain kolestrol pengurai dan Vitamin C, kambing juga mempunyai mineral ringan yang amat baik untuk pembentukan sel hati, merangsang rembesan hormon daripada Kelenjar Pineal , Kelenjar Pitutary , Hati , Hempedu , Pankreas , Kelenjar Adrenal serta hormon pembiakkan ovari dan testis.Tindak balas logam ringan terhadap keseimbangan hormon dalam badan akan membantu meningkatkan tahap kematangan dan penghayatan seseorang. Mengamalkan memakan daging dan meminum susu kambing akan menjadikan pemikiran bertambah pantas, tajam dan tahap ingatan meningkat. Ketika itu penghayatan dan kematangan akan terbentuk dengan matap atau disebut emotional quotient EQ.

Sekiranya anda mahu anak-anak menjadi bijak insya Allah, amalkan memakan daging kambing atau meminum susu kambing.Antibiotik SemulajadiSemua haiwan mengeluarkan peluh yang berbau. Bau ini sebenarnya ialah hormon yang betindak sebagai antibiotik untuk mencegah penyakit. Daging kambing tidak rosak walaupun tidak disimpan dalam peti sejuk kerana penghasilan hormon ini.Mengamalkan memakan daging kambing dapat menguatkan antibiotik semula jadi tubuh. Mereka yang kerap memakan daging kambing akan terhindar daripada penyakit berjangkitan seperti demam dan selsema.Pengembala kambing tidak akan berbau badannya terutama di bahagian ketiak jika kerap berada di kandang kambing. Mereka yang mengalami masalah ketiak hangit boleh merawat penyakit tersebut dengan mencuba mengembala kambing.Pengaruh KarektorSetiap makanan yang kita makan tidak kira sama ada daging atau tumbuhan akan mempengaruhi karektor kerana di dalam makanan yang bersifat organik tersebut turut terdapat DNA dan RNA yang bersenyawa dengan sel tubuh badan kita untuk memberikan sesuatu manfaat dengan cara memindahkan maklumat diri kepada pemakannya.Makanan dalam bentuk sayuran akan mempengaruhi sifat enzim manakala makanan dalam bentuk daging akan mempengaruhi sifat karektor organ. Contohnya cendawan yang bersifat parasit, bertindak menyerap tenaga yang tidak baik daripada badan seperti tenaga kanser. Tetapi mengambilan cendawan yang berlebihan akan menyebabkan badan menjadi letih kerana kita kehilangan tenaga.

Contoh haiwan pula, misalnya sotong suka mengkaji dan mencuba perkara baru. Di dalam laut sotong bersifat suka mencuba dan kekuatan ingin tahu yang tinggi walaupun memahami ia seuatu yang mudarat. Mereka yang mengamalkan memakan sotong dalam jumlah yang banyak akan bersifat kuat ingin mencuba sesuatu yang tidak pernah dilakukan walaupun mengetahui ia bahaya. Contoh percubaan bahaya sotong ialah gemar meneroka atau masuk ke tempat baru, suka memakan umpan candat secara beramai-ramai. Contoh ayam ialah haiwan ini terlalu kuat cemburu, mengamalkan memakan daging ayam dengan kerap akan menjadikan diri kuat cemburu yang melulu. Daging khinzir pula adalah sebaliknya iaitu tidak tahu rasa cemburu atau malu. Pesakit diabitis yang mengambil insulin (semua insulin berasal daripada insulin khinzir) sudah tidak ada rasa cemburu lagi, sedangkan ketika peringkat awal menghidap penyakit diabitis, tahap cemburunya amat melampau.Karektor KambingKambing mempunyai karektor seperti berikut;
1. Tegas.
2. Berpendirian.
3. Matang.
4. Berani kerana benar, berani menegakkan keadilan dan kebenaran.
5. Memahami arahan.
6. Gembira dan tahap kecintaan yang tinggi.
7. Tinggi EQ (emotional quotient).
8. Kadar instinct, intuisi, naluri dan gerak rasa yang tinggi.
9. Tersenyum.

Ketegasan kambing dapat dilihat dengan membuat percubaan menarik dan menolaknya. Contohnya kambing yang diikat lehernya dengan tali, apabila ditarik dia akan tegap dan mengundur untuk melawan tarikkan. Jika kita menolak badannya ke belakang, dia akan melawan dan seperti hendak mara ke hadapan. Jika kita berada di sisinya, cuba tolak ke tepi sebelah sana, dia akan rapat ke kita. Jika kita tarik ke arah kita, dia akan menjauhkan kita. Maksudnya apabila kambing berdiri, dia berdiri dengan tegap dan tegas.Kambing hanya akan bergerak jika diberi arahan dengan ikhlas. Kita boleh arahkan kambing masuk atau keluar kandang, balik ke kandang, jangan makan pokok bunga atau tanaman orang lain, jangan merayau jauh-jauh dan sebagainya. Arahan perlulah berserta dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang, insya Allah memelihara kambing amatlah menyeronokkan.

Dakwaan yang menyatakan mengembala kambing menguji kesabaran atau mendidik supaya menjadi seorang yang penyabar rasanya kurang tepat. Kenyataan yang tepat ialah mengembala kambing akan meningkatkan rasa kecintaan, kegembiraan, kepuasan dan penghayatan yang tinggi di samping menjana EQ yang tinggi. Pengalaman sebenar hanya dapat dirasai jika kita mengembala kambing itu sendiri.Rahsia Janggut Dan SenyumanSemua kambing berjanggut dan sentiasa tersenyum. Janggut mempunayi banyak rahsia. Salah satunya ialah janggut menyimpan rahsia persahabatan. Bermaksud, mereka yang berjanggut mempunyai kesetiaan dalam persahabatan yang tulus dan ikhlas, bersatu dan bekerjasama dalam kumpulan serta tidak mengkhianati sahabat.Senyuman ialah rahsia konduktor (dalam bentuk gelombang visual boleh lihat) yang akan mengalirkan kalam hati melalui rasa kasih sayang. Aliran rasa kasih sayang ini akan melancarkan pematuhan gerakan tenaga dalam falsafah Hukum Keseimbangan.

Senyuman ialah satu ciri facial therapy yang akan merawat pelbagai penyakit. Oleh itu, kambing ialah sejenis haiwan yang mempunyai tahap kesihatan yang tinggi dan boleh membekalkan daging yang bersih dan selamat daripada sebarang jenis jangkitan.Rawatan Penyakit Darah TinggiPesakit darah tinggi dinasihatkan agar tetap mengambil kambing dalam proses merawat penyakit darah tinggi sebegai ketahanan tubuh untuk mengelakkan penyakit ini berulang kembali.minumlah susu kambing dan makan daging kambing untuk merawat diri dan membentuk peribadi terpuji.
Sent from my BlackBerry® wireless device

Monday, May 27

Kristian Sudah Mula Guna Nama Allah!!!

Sangat perlu berhati-hati....

Sebuah pertubuhan Kristian telahpun mengunakan kalimah Allah dalam risalah dakwah mereka.

Pertubuhan Kristian yang dimaksudkan itu adalah NECF (The National Evangelical Christian Fellowship) Malaysia yang beralamat di 32, Jalan SS2/103, 47300 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan.

Gambar diambil dari laman sosial NECF, MalaysiaMyHome --> https://www.facebook.com/MalaysiaMyHome

Kalau bukak tu jangan gatal2 tangan nak mengeLIKE page tu pulak..

Video http://www.youtube.com/watch?v=qBMyN2C8_9w&feature=youtu.be

Tenatnya akhir zaman ini.. Ya Allah segerakanlah dtgkan PENYELAMAT untuk kebangkitan islam kali kedua.. Kami sangat merinduinya..


Sent from my BlackBerry® wireless device

Menangislah!

  Duhai mata yang sedang menangis,
     Mungkin tika ini kau sedang bahagia, mungkin juga kau sedang berduka. Apapun situasimu, air yang menggenangi kelopakmu dan mengalir di pipimu adalah anugerah Allah s.w.t. yang tak terhingga. Ia mampu membuang racun di mata dan di tubuhmu kemudiaan disusuli ketenangan jiwa. Bersyukurlah pada-Nya kerana hingga saat ini matamu masih mampu menangis.            
     Aduh!            
            Sungguh hairan kumelihat orang yang merasakan tangisan itu satu kelemahan. Malah meanggapnya satu lambang ketidakmatangan. Sedangkan Allah S.W.T merakam mulia sebuah tangisan dalam firman-Nya,
       "Dan mereka menyungkur (sujud) di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk." (Al-Isra': 109)          
           "Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis." (Maryam: 58)            
      Duhai mata yang sedang menangis,
Tahukah dikau, jika dikaji dari perspektif sains, tangisanmu mampu menjadi terapi kesihatan yang berguna dalam merawat penyakit berbahaya. Tatkala dirimu dalam ketakutan, unsur-unsur berbahaya dijana oleh tubuhmu. Air mata secara semulajadi boleh membuangnya. Otakmu pula berkerja mengeluarkan unsur-unsur kimia daripada air mata. Bukan itu saja, tangisan menambah jumlah degupan jantung sebagai latihan berguna buat sekatan rongga badan, kedua-dua bahu dan urat-urat dada. Setelah tangisanmu reda, kembalilah degupan jantung ke asalnya dan ketenangan mula menguasai jiwa. Subhanallah, hebat sungguh penciptaan air mata!            
         Duhai mata yang sedang menangis,          
       Tangisan bukan keaiban tapi satu keperluan. Samada kau lelaki atau wanita, kau perlu pada tangisan. Ia menjernihkan kornea dan menajamkan penglihatan. Ia meringankan ketegangan jiwa. Ia mengungkapkan kesedihan lalu merungkai beban yang tersimpan.
      Duhai mata yang sedang menangis,
   Jika kau lelaki, kenapa perlu malu pada tangisan? Mungkin sosiobudaya mendidikmu bahawa tangisan itu satu kelemahan dalam mengendalikan kemampuan. Kau mungkin dipisahkan antara diri dengan perasaanmu sendiri oleh didikan silam. Apapun, tak siapa dapat menafikan kau juga insan yang punyai hati dan perasaan. Isi hatimu kadangkala perlu diluahkan dengan tangisan untuk mengurangkan tekanan dan risiko penyakit. Usah menipu diri berlagak kuat dengan menafikan air mata kerana kelak badanmu mendapat darurat.
Jika kau wanita, kau mungkin lebih banyak menangis daripada lelaki. Tahukah dikau, penyayang-Nya Allah s.w.t padamu hingga Dia menciptakan kalenjar-kalenjar air matamu lebih besar daripada kalenjar-kalenjar air mata lelaki. Tidak hairanlah kajian ilmiah menunjukkan kau menangis empat kali lebih banyak daripada lelaki. Ianya antara penyebab panjangnya usiamu berbanding lelaki. Masakan tidak, air matamu keluar bersama keluarnya peratusan racun dari tubuh. Doktor pakar mata berkata, air mata penting untuk menyucikan mata daripada racun yang keluar akibat ketegangan urat saraf perasaan dan emosi yang tidak stabil.
      Duhai mata yang sedang menangis,          
      Sungguh bertuah kau masih mampu menangis. Usah ditahan tangisan itu. Luahkannya dengan rasa takut dan harap pada Tuhanmu. Benar, tangisanmu itu tak mampu mengembalikan masa lalumu. Jangan biarkan tangisan itu membibitkan kabus pada masa depanmu.  Anggaplah ia sebahagian daripada masa sekarangmu untuk  melonjakan amal dan perubahan untuk hari esok. Tangisan kerana Allah S.W.T ketika gembira atau derita adalah ubat mujarab untuk mencari ketenangan hidup.  Dengarilah pesanan Rasulullah S.A.W dalam menyampaikan kalam Yang Esa,          
    "Aku haramkan neraka kepada mata yang selalu menangis kerana takut kepada Allah." (HR Ahmad dan an-Nasa'i).
Sent from my BlackBerry® wireless device

Sunday, May 26

Air Kencing Anjing Hitam!!!

Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nakdijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah.

Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah.

Tapi kalau zaman Nabi Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar itu.

Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi. Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.

Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan, nasi, dsb.Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak kan?

Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik.

Beware apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril as.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". Maknanya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu" Jadi, sama-samalah kita pelihara solat dari segi zahir & batinnya kerana amalan solatlah amalan yang mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan kelak.

Hidup bukan untuk makan, tetapi makan untuk hidup. Jika makan dengan niat ibadah akan mendapat pahala. - Wallahu a'lam.
Sent from my BlackBerry® wireless device

Saturday, May 25

Jadi! Maka Jadilah!

Tiada apa yang mustahil bagi Allah.. Kisah teladan seorang pemuda yang sgt bergantung kuat dengan Allah swt.

Seorang pemuda tentera yg berkerja sebagai tentera di sebuah negara asing sering dihina kerana dia mempercayai adanya ALLAH... Seorang Kapten yg berkepercayaan atheist mahu menguji beliau dlm usaha memalukan beliau kpd kalangan tentera yg lain...kapten tersebut memanggil beliau utk mengambil kunci Jeep askar utk dialihkan kedudukan Jeep trsebut ke tmpat yg disediakan...

Jawab pemuda itu : saya tidak boleh memandu kapten kerana beliau tidak mempunyai kemahiran dlm memandu Jeep yg canggih tersebut...

kapten tersebut berkata : kamu mintalah pada tuhan kamu dan tunjukkan bahawa tuhan kamu itu berkuasa atau tidak...

lalu pemuda itu mengambil kunci tersebut dan berdoa kepada ALLAH s.w.t, ketika beliau sedang berjalan menghampiri Jeep tersebut...dengan penuh berhati-hati beliau mengerakkan JEEP tersebut ke tmpat asl nya...lalu beliau mematikan enjin Jeep tersebut...pemuda itu keluar dari Jeep tersebut dgn perasaan teruja kerana pertama kali beliau memandu Jeep secanggih itu walaupun hanye beberapa meter sahaja pergerakan yg dilakukan...sekeluarnya sahaja dari Jeep tersebut, kelihatan Kapten dan tentera yg lain menangis kesemuanya...

lalu mereka semua berkata "KAMI MAHU BERIBADAH KPD TUHAN KAMU!!"

Pemuda tersebut berasa hairan...lalu Kapten yg menyuruh pemuda itu mengalihkan Jeep tersebut membuka hud Jeep tersebut dan menunjukkan kpd pemuda itu bahawa Jeep tersebut tidak mempunyai enjin....

MAHA SUCI ALLAH YANG MAHA ESA LAGI BERKUASA...

Melutut pemuda tersebut bersama tentera yg lain bersujud kpd ALLAH S.W.T...

PEMUDA ITU BERKATA : Tuhan yang memberikan kehidupan kepada apa yang tidak wujud...

Anda mungkin fikir ada perkara yang masih mustahil DENGAN Allah sahaja boleh ...
Sent from my BlackBerry® wireless device

Perkara yang Membatalkan Solat

Semalam dapat mesej melalui seorang rakan karib, dia tanya kalau aku *******...batal tak solat aku..? Boleh je dia nak tanya ustaz mana2 atau Ustaz Google ke.. Mungkin dia nak tanya aku sbb dia malas nak wat sume tu n nak jawapan yg segera.. Aku pun bukan pandai mana, senang cite dua kali lima je ngan dia, mungkin dia lupa atau tgh bnyk sgt bnda yang dia fikir agaknya. Jadinya untuk semua perkara-perkara yang membatalkan solat adalah seperti berikut aku senaraikan, untuk peringatan semula buat aku dan sesapa saje yg nak baca blog ni. Ya, semua orang pun dah tahu, tapi tak salah buat ulangkaji, kita manusia memang fitrahnya mudah lupa. Sembahyang adalah perkara yg paling utama dan penting, merupakan tiang pada agama. Tiang.. Takde tiang runtuhlah, bukan kata runtuh, dari awal lagi tak boleh nak bgnkan apa-apa... Yang batin dalam sembahyang tu susah sgt nak jaga, kalau boleh, dan pastilah wajib usahakan untuk sempurnakan yang lahir tu.
Sembahyang akan terbatal apabila seseorang yang bersembahyang melakukan salah satu daripada perkara-perkara berikut:

1. Percakapan yang disengajakan selain Al-Qur'an, zikir dan doa. Percakapan yang membatalkan itu sekurang-kurangnya terdiri daripada dua huruf atau lebih sekalipun tidak difahami maknanya. Begitu juga jika hanya satu huruf tetapi difahami maknanya.

2. Melakukan perbuatan atau pergerakan luaran yang banyak (lebih tiga kali) dan berurutan.

3. Gugur salah satu daripada syarat-syarat sembahyang. Antaranya:

a) Berlaku hadath sama ada kecil atau besar sebelum salam pertama secara sengaja atau tidak kecuali hadath yang berterusan seperti seorang yang berpenyakit buasir serius.
b) Terkena najis yang tidak dimaafkan sama ada pada badan, pakaian atau tempat sembahyang tanpa sempat dibuang atau dielakkan serta merta sebelum berlalu tempoh tama'ninah yang paling minima.
c) Aurat terbuka secara sengaja walaupun ditutup serta merta atau tidak sengaja tetapi sempat menutupnya serta merta.
d) Dada terpesong daripada qiblat dalam keadaan sedar.
e) Orang yang bersembahyang menjadi gila, pengsan atau mabuk semasa melakukannya.

4. Berlaku kepincangan pada salah satu rukun sembahyang seperti dalam keadaan berikut:
a) Mengubah niat dengan berazam untuk keluar daripada sembahyang atau menggantungkan tamat sembahyang dengan sesuatu perkara.
b) Syak pada niat, takbiratul ihram atau pada jenis sembahyang yang diniatkan.
c) Merasa ragu-ragu atau syak sama ada telah memutuskan sembahyang atau tidak.
d) Sesuatu rukun diputuskan dengan sengaja seperti melakukan i'tidal sebelum sempurna ruku' secara tama'ninah.
e) Menambah mana-mana rukun dengan sengaja seperti menambah ruku' atau sujud.
f) Memanjangkan rukun yang pendek dengan sengaja.

5. Makan dan minum semasa sembahyang dengan banyak melebihi uruf.

6. Ketawa, berdehem, menangis, mengerang kesakitan yang dilakukan dengan sengaja hingga mengeluarkan bunyi yang jelas sekadar dua huruf sekalipun tidak difahami.

7. Murtad walaupun dalam bentuk gambaran kasar bukannya secara hukmi.

Sekian terima kasih.. Ampun maaf.

Sent from my BlackBerry® wireless device

Saturday, May 18

Rayuan Rindu



4:10:24 AM.. Itu masa sekarang kat Frankfurt ni.. Baru selesai mayang subuh n sume2 yang berkaitan. Kat Malaysia dah tgh hari kot. Tiba2 mulut ni lancar je nyanyi lirik lagu Raihan " Rayuan Rindu" yang entah betul entah tidak aku nyanyikan.. Ingat lagi, lagu ni tgh hits masa aku form 4 ke form 5 gitu.. Masa tu kat MRSM ***** (hahaha) poyo jek tanak gitau MRSM mana.. Tapi seriusly mmg touching habis lah bila aku dgr lagu ni.. Tiap kali dgr jek mesti tangkap nangis.. Mudah nangis time tu sbb aku kira kategori budak HOMESICK tahap kronik.. Tak pernah berenggang ngn keluarga punya pasal.. Dasyat rasa suffer jauh ngn keluarga time tu.. Padahal masa tu dah 16.. Bayangkan budak 2 3 4 tahun jauh ngn keluarga cam mana!!! Tak terbayang!!! Tapi pastilah akan membina satu jiwa yang merdeka dan bebas!!!! Jiwa yg kuat bergantung pada zat yg sepatutnya baik di pihak anak itu atau ibu bapanya sendiri. Sangat berdikari sudah pastinya. Nabi kita Rasulullah pun masih baby dah kena serah untuk disusukan oleh orang lain kan.. Hebat hasilnya . uiks lari topik! Balik pada RAYUAN RINDU tadi.. Ni ha.. Liriknya yang baru kejap aku google.. Jom nyanyi sama2..

Hatiku merayu rindu
Kasihku padaMu syahdu
Munajat hamba padaMu
Mengharap kasih sayangMu

Carilah ilmu mengenal Allah
Tanamkan takut neraka Allah
Sampaikan harap syurga Allah
Carilah keredhaan Allah

Rinduku ya Rasulullah
Padamu ya Habibullah
Walau tak pernah bersua
Cintaku tetap membara

Rinduku ya Rasulullah
Padamu ya Habibullah
Engkaulah buah hatiku
Engkaulah kekasih Allah

Alangkah indah pribadimu
Tidak tergambar mulia akhlaqmu
Engkaulah rasul pilihan Allah
Kaulah rahmat seluruh alam

My heart is loving You
My heart is just for You
Knowing You Allah
I will try to get close to You

Let us find the way to know God
Feel the tortures of hell-fire
Think of pleasures of paradise
Find the way to get Allah's love

Hatiku merayu rindu
Kasihku padaMu syahdu
Bertemu Allah yang esa
Menjadi idaman kalbu

Sekian terima kasih!!!!
Sent from my BlackBerry® wireless device

Tuesday, May 14

Doa Tarhil

استغفر الله العظيم ٣
ألذى لاأله إلا هو الحي القيوم
و أتوب اليه ٣

توبة عبد ظالم
لا يملك لنفسه
ضرا ولا نفعا ولا موت
ولا حياة ولا نشورا

Mohon ampun Ya Allah, yang Maha Agung 3x

Engkaulah Tuhan, tiada Tuhan selainMU
Yang Maha Hidup, yang Maha Berdikari
Aku taubat Ya Allah 3x

Taubat seorang hamba yang zalim
Yang merasa berkuasa wlu tiada kuasa apa2
Tiada kuasa memberi mudharat
Tiada kuasa memberi manfaat
Tiada kuasa mematikan
Tiada kuasa menghidupkan
dan tiada kuasa hidupkan semula

http://www.mediafire.com/file/qtz66f9cytam643 ( mp3 istighfar bhs arab+melayu )
Sent from my BlackBerry® wireless device

Saturday, May 11

18 Fakta PRU 13 Yang Perlu diKetahui

Aku saje post fakta ni setelah demam PRU13 dah reda. Untuk simpanan peribadi saja, tapi kalau ada sapa2 nak rujuk atau nak review dipersilakanlah, walau isu ni mcm dah lemau dan nak basi, tapi manalah tau akan berguna suatu hari nanti. Sebab aku yakin PRU13 yg berlaku di bulan mei ni mcm lain dari yang lain, kalau ada maklumat yang tak tepat tu gitaulah ye.

  Parlimen:
PRU12 BN 140, PR 82
PRU13 BN 133 (-7), PR 89 (+7)
1.     DUN:
PRU12: BN 344, PR 161
PRU13: BN 275 (-71), PR 230 (+71)

2.     UNDI Keseluruhan (Popular votes):
PRU12: BN 4.0 Juta, PR 3.7 Juta (BN lebih popular)
PRU13. BN 5.2 Juta, PR 5.5 Juta (PR lebih popular)

3.     Peratus keluar mengundi:
PRU12: 8.0 Juta (76%)
PRU13: 10.4 Juta (80%) – Tertinggi dalam sejarah PRU

4.     Pakatan kehilangan Kedah. Ketiga-tiga negeri PR yang lain – Selangor, Penang and Kelantan – kesemuanya menang dengan majoriti lebih 2/3:
Selangor – Pakatan 44, BN 12
Penang – Pakatan 30, BN 10
Kelantan – Pakatan 33, BN 12

5.     MCA hanya tinggal 6 kerusi parlimen (berbanding 15 pada 2008), sementara Gerakan hanya tinggal satu (berbanding 2 ). Kerusi tunggal Gerakan ialah Simpang Renggam di Johor, yang dipertahankan oleh Liang Teck Meng.

6.     DAP menambahkan 10 kerusi parlimen, sementara PKR dan PAS masing-masing kehilangan satu kerusi berbanding keputusan 2008.
DAP – 38
PKR – 30
PAS – 21

7.   Terdapat 7 kerusi tambahan yang dimenangi oleh Pakatan dari Sabah (2 kerusi) dan Sarawak (5 kerusi).

8.   Pengiraan awal menunjukkan secara keseluruhan Pakatan Rakyat telah menang dari sudut menerima lebih banyak undi popular – 50% berbanding 49% (1% lain-lain).

9.     4 orang menteri kabinet tewas. Mereka yang kalah ialah Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Chor Chee Heung dan Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi Tan Sri Benard Giluk Dompok. Diantara timbalan menteri yang kalah ialah Datuk Saifuddin Abdullah, Datuk Puad Zarkashi dan Datuk Lee Chee Leong.

10.           Parti Progresif Penduduk (PPP) kalah di semua kerusi yang ditandinginya – satu kerusi parlimen dan empat kerusi parlimen – pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13).
Selain tidak berupaya menyingkirkan calon DAP Dr Tan Seng Giaw bagi kerusi parlimen Kepong, parti komponen Barisan Nasional (BN) ini juga kalah di kerusi dewan undangan negeri Kota Laksamana (Melaka), Kota Alam Shah (Selangor), Pasir Bedamar (Perak) dan Guchil (Kelantan).

11.           BN tidak mempunyai 2/3 majoriti di negeri-negeri berikut
Perak BN 31 PR 28
Terengganu BN 17 PR 15
Kedah BN 21 PR 15
Negeri Sembilan 22 PR 14

12.           Kelima-lima pegawai Datuk Seri Najib Razak kalah di kerusi yang ditandingi mereka pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) kali ini. Mereka ialah dua pegawai khas beliau tewas kepada calon PAS di Kedah, Datuk Shahlan Ismail dan Datuk Latt Shariman Abdullah. Shahlan tewas dengan majoriti 3,935 kepada calon PAS Datuk Mahfuz Omar di kerusi Parlimen Pokok Sena, manakala Latt Shariman pula tewas kepada calon PAS Mohd Nasir Mustafa dengan majoriti 1,044 di kerusi dewan undangan negeri (DUN) Kubang Rotan. Setiausaha Politiknya di Kementerian Kewangan, Datuk Mohd Shafei Abdullah tewas kepada calon PKR, Datuk Dr Tan Kee Kwong dengan majoriti yang lebih besar sebanyak 5,511 berbanding keputusan yang diperoleh pada tahun 2008. Dua lagi pegawai khas beliau yang tewas di kerusi Parlimen adalah Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh di Kota Baru dan Datuk Mohamed Suffian Awang di Kuantan.

13.      (Bekas) MB Johor, Abd Ghani Othman dan bekas KM Melaka, Mohd Ali Rustam tewas.

14.           PAS berjaya melahirkan anak sulongnya di Melaka melalui kemenangan Dr Khalid Kassim di Dun Bukit Baru.

15.           Rakyat tolak politik perkauman Najib & UMNO BN apabila calon dari PERKASA tewas. Veteran Ibrahim Ali tewas di tangan muka baru Nik Abduh Nik Aziz di Pasir Mas dan Zulkifli Nordin kalah teruk di tangan Khalid Samad di Shah Alam.

16.      Perak, Kedah, Perlis dan Terengganu tewas selepas kiraan semula dengan peningkatan jumlah kerusi kepada BN setelah kiraan awal PAKATAN menang di kerusi tersebut.

17.           Beberapa tokoh besar PAS kalah dalam pilihan raya umum ke 13 ini, antaranya termasuk Timbalan Presiden, Mohamad Sabu di kerusi parlimen Pendang. Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Harun Din kalah di kerusi parlimen Arau. Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa pula tewas di Putrajaya, manakala Salahuddin Ayub kecundang di Pulai. Dr Dzulkefly Ahmad gagal mempertahankan kerusi Kuala Selangor yang dimenangi pada 2008.

Sent from my BlackBerry® wireless device


Positif+ atau -Negatifkah Kamu?!

Saja je kat bawah ni, suka2. Menunjukkan pemikiran kita berbeza2 mengikut tahap iq kita. (Jgn amik port aku merapu je kali ni, takde kaitan ngan iq pun, kotlah ada orang perasan iq dia tinggi tapi tak kena pun dgn apa yang dia fikirkan). Tapi dalam merapu harap adalah isi yang boleh dimanfaatkan, kalau tak sia2lah masa aku tulis ni.

Situasi : Perempuan lambat kahwin
Negatif : Tak laku, memilih sangat, letak hantaran tinggi sangat, ntah-ntah dah..
Positif : Masa untuk majukan dan perbaiki diri sendiri sebelum membina keluarga, nak tolong keluarga yang dah banyak berjasa berkorban untuknya sebelum dia berjaya dulu, jodoh belum sampai.

Situasi : Tiba2 jadi berjaya
Negatif : Pakai bomoh kot, rasuah kot, eleh dia takpela ada orang dalam, kabel besar batang kelapa.
Positif : Rezeki Allah. Masing2, usaha gigih dia berhasil, berkat usaha dia.

Situasi : Rumah terbakar
Negatif : Bala, balasan itu ini, duit buat rumah tak berkat.
Positif : Ujian, Tuhan nak ganti dengan sesuatu yang lebih lagi.

Situasi : Dapat anak cacat.
Negatif : Balasan Tuhan.
Positif : Tanda Tuhan sayang.

Situasi : Anak asyik menangis siang malam.
Negatif : Keluarga tak berapa baik, kena rasuk hantu (Darda' suka sebut ni). Sape Darda'? Penting ke? Private aku!
Positif : Tuhan nak beri pahala lebih dengan berjaga malam melayan anak.

Situasi : Anak suka memberontak
Negatif : Nakal, ikut mak bapak dialah tu.
Positif : Pandai menunjukkan perasaan, bijak, aktif dan sihat.

Situasi : Anak pendiam
Negatif : Pasif, kurang cerdik!
Positif : Mendengar kata, taat, baik, soleh n segala mak nenek sifat mahmudah.

Situasi : Belum mencapai cita2
Negatif : Dah nasib bukan rezeki, persaingan sengit sangat, pesaing main taktik kotor.
Positif : Mesti usaha lebih lagi! Tuhan nak lebih bergantung padaNya, ada dosa yang jadi hijab, kena segera taubat sungguh2!

Situasi : Suami pemalas
Negatif : Silap besar aku kahwin dengan orang ni. Menyesal!
Positif : Syukurlah Tuhan bagi aku suami yg hanya pemalas, org lain tu ada yg takde suami, ada yang suami kaki pukul, penjenayah dan macam-macam lagi.

Situasi : Kena kutuk.
Negatif : Memang hampas punya orang, ingat diri ko tu baik sangat, aku takkan maafkan sampai mampus!
Positif : Lantak dioranglah. Tak memberi kesan apa2 pada kehidupanku.. Lagipun dah dorang cakap cam tu, memang betul lah perangai aku cam tu kot, aku je yang tak nampak, boleh lah aku baiki diri.

Situasi : Blog takde orang datang.
Negatif : Malas lah nak tulis lagi, takde orang baca pun. Cam poyo sorang2 je.
Positif : Ada orang ke takde orang ke, yang penting kita enjoy! N apa yang aku nak sampaikan aku dah sampaikan!!!

Situasi : Anak sakit.
Negatif : Siapa yang bagi kuman kat anak aku ni??? Berjangkit dari si pulan tu lah..
Positif : Alhamdulillah Tuhan masih perhatikan anakku dan nak berikan aku pahala menjaga anak, nak tingkatkan iman n hapuskan dosa2 aku.

Situasi : Susah.
Negatif : Bertambah susah, mengeluh, cari salah orang sekeliling.
Positif : Tak kisah. Susah senang adat kehidupan, adalah jalan keluarnya insyaAllah.

Situasi : Masalah
Negatif : Mengeluh salahkan semua orang sekeliling.
Positif : Cari penyelesaian dan bertawakkal, ujian untuk ditingkatkan iman/roh.

Setiap benda atas dunia ni ada baik dan buruknya (kecuali benda yang dah terang dan jelas buruk/baik tu tak payah nak diperpanjangkanlah). Untuk benda2 yang open-ended, benda yang tak jelas. benda2 tak konkrit ni, bergantunglah kepada minda kita nak mengintrepertasi situasi2 yang berlaku.
Ada orang sentiasa tenang aje, ada masalah ke takde masalah ke, sama je. Inilah sifat mukmin yang sejati. Ada orang memang nampak dia gelisah bila ada masalah. Ada orang, setiap masa macam ada masalah, walaupun sebenarnya tak ada masalah. Saje buat muka poyo macam nak gitau sume orang dia ada masalah, macam lah orang lain takde masalah!!

Masalahnya bukan terletak pada masalah tu, tapi kepada si empunya diri yang berhadapan dengan masalah.
Ada orang bunuh diri bila exam tak dapat straight As. Ada orang tak kisah lantaklah dapat berapa2 pun ada aku kisah? Tapi payah gak jenis cam ni, dulu masa sekolah rendah ada sorang cikgu suka cakap budak cam ni hanyutkan je kat sungai belakang sekolah, kebetulan time tu sekolah rendah aku ada sungai kat belakang sekolah (sekolah kebangsaan Panggong, Pasir Puteh) hahaha, korang tau ye? Apa!!! Korang classmate aku dulu.. Oo, sudi2lah contact aku cam tu, boleh kita reunion n cite panjang lebar lagi. Pape pun perbezaan itu adalah satu rahmat, di mana dalam Islam pun meraikan perbezaan ni. Buktinya kita ada banyak cabang pemikiran yang sebenarnya menjurus kepada satu jalan yakni Allah yang satu, tapi dalam sudut pandang yang berbeza.

Dari situ lahirnya mazhab. Tapi antara imam2 ni tak ada yang mengaku lebih dari yang lagi satu, atau kutuk mengutuk antara satu sama lain macam yang berlaku kat pihak2 tertentu di akhir zaman ni lagi2 PRU13 ari tu.. Argh mana2 PRU mmg selalu berlaku cam tu... Sekian, cukuplah aku merapu sambil2 selawat tunggu nak solat maghrib.
?????????? ?????????? ?????????? ????? ??????????????
Hausen, germany


Sent from my BlackBerry® wireless device

Tuesday, May 7

CIA, FBI n PDRM



Senyum kejap ye..

CIA, FBI dan PDRM masing2 nak membuktikan bahawa merekalah
yg paling terrer bab2 jenayah ni. Jadi, si President pun buatla satu ujian utk mereka. Dia melepaskan seekor arnab ke dlm hutan dan menyuruh mereka
mencarinya.

CIA masuk ke hutan. Mereka menempatkan binatang2 sebagai
informer ke seluruh pelusuk hutan. Mereka juga menyoal-siasat segala pokok2 dan
batu2 yg ada di dlm hutan. Selepas penyiasatan yg memakan masa selama 3 bulan, mereka membuat kesimpulan yg arnab itu tidak wujud.

Sampai giliran FBI pulak. Selepas 2 minggu ketiadaan
sebarang petunjuk, mereka membakar hutan itu lalu membunuh segala hidupan di
dlmnya, termasuklah arnab tadi. Mereka membuat kesimpulan yg sudah nasib si arnab tadi utk mati di dlm hutan itu.

PDRM pulak yg masuk. Mereka keluar 2 jam selepas itu dgn
seekor beruang yg dah lembek sbb kena pukul. Beruang itu menjerit, 'OK,OK... aku arnab... aku arnab!!'

* jangan hebah kat mat polis…sensitive…..  ;D


Sent from my BlackBerry® wireless device

Umat Islam Patut tau ni!!

Blog dalam blog.. Dulu-dulu, entah bila, lama dah.. Aku dah baca blog ni, dan hadam ilmu ni sorang2, hari ni aku terbaca balik blog ni dan aku rasa tak boleh telan sorang dah, semua umat islam patut baca dan tahu semua ni, kalau yang dah baca tu, tak kesahlah, rasanya nak baca lagi sekali lagi baik untuk refresh semula. Biasalah manusia ni, semangat turun naik seperti mana naik turunnya iman kita. Bacalah sampai habis artikel ni!!

http://bahterawawasan.blogspot.de/2010/02/dialog-aku-dan-bishop-ulang-siar.html?m=1
Sent from my BlackBerry® wireless device

Sunday, May 5

Susahnya Nak Jaga Hati

Kalau sekali baca, maksudnya seolah-olah susah nak jaga hati orang lain. Tapi bukan itu yang aku rasa susah kat sini nak jaga hati. Yang susahnya nak jaga hati aku sendiri. Susah sangat-sangat, kejap-kejap rosak, jahit balik koyak balik, tampal balik berlubang balik, tak cukup dengan tu berkudis, bernanah dan berdarah lagi. Korang jangan nak panik tertanya-tanya apakah aku ni ada penyakit hati yang kronik? Ye sememangnya aku mempunyai penyakit hati yang sangat kronik. Penyakit hati yang tak mampu kutampung sakitnya, walau aku pergi ke mana-mana hospital pakar sekalipun. Aku sangat takut, penyakitku ini kalau ku mati sekarang ini, entah-entah akan mengheret aku ke neraka. Dalam pendidikan sekular, dari kecik lagi benih-benih penyakit ini sudah yahudi berjaya pupuk dalam hatiku, ia subur dan subur malah membesar sekali dengan pembesaran ku. Semakin aku matang semakin ia matang juga. Aku dari kecil diajar yakin dengan diri sendiri. Cikgu sekolah rendah aku lagi dah ajar aku "kita kena rasa diri kita pandai! Bijak! Kita mampu buat!Barulah kita akan ada keyakinan diri, dan barulah kejayaan itu di tangan kita". Dan sekarang penyakit hati itu sudah menjadi sebahagian dari hidupku dan menguasai rohku. Allah tolonglah.. Sampailah setelah aku kenal seorang manusia yang sangat agung yang menyedarkan aku tentang penyakitku ini. Rupanya sudah kronik, teruk, parah dan matang. Sudah pasti ubatnya pun bukan calang-calang ubat dan doktor yang mampu merawatnya pun bukan calang-calang doktor. Rupanya mana boleh rasa diri bijak, pandai, bagus. Salah sume tu! Sifat-sifat tu hanya layak untuk Maha Pencipta! Bukan hamba macam kita! Kita ni layaknya dipijak-pijak macam rumput, karpet, kain buruk! Manusia Agung, guruku dunia akhirat yang ku jumpa inilah mengajarku semua rasa-rasa itu,(nak tahu sapa? leh tanya aku privately) sesuatu yang amat berbeza dan bertentangan sekali! Dulu motivator kat sekolah selalu ajar dan tanamkan rasa pandai, tapi guruku mengajarku supaya sentiasa merasa diri ini bodoh, dulu motivator kat sekolah selalu minta terjerit-jerit macam monyet cakap "YAKIN BOLEH" tapi guruku mengajarku "insyaAllah!!!
Kesian korang kan, pasti tertanya-tanya.. Sakit apa minah ni sebenarnya.. Apa kaitan sakit hati dengan motivatorlah.. gurulah. Rilex rilex, aku nak ceritalah ni.. Penyakit hati yang semakin parah yang aku maksudkan ini ialah mazmumah-mazmumah yang subur dalam hati ini, dengki, riak, sombong, takbur, rasa berbuat, rasa lebih pandai dari orang lain dan semua rasa-rasa yang tak berguna dan tak tau malu yang dah lama membina empayar dalam diri aku ini. Itulah penyakit yang aku sedang deritai sekarang ini, Aku harap sekarang pembaca dah paham apa yang aku nak sampaikan tentang 'susahnya nak jaga hati'. Serius memang susah gila. Kalau aku berjaya membuat sesuatu sekalipun tak dipuji orang mulalah rasa diri best gile dan pandai, lebih-lebih lagi kalau sesuatu yang dibuat tu dipuji orang pula, mulalah syok sendiri merasa.. Pandainya aku.. Best gila aku dapat wat keje ni.. Terus lupa padahal Allahlah yang mengizinkan/memberi ilham hingga kita berjaya membuat yang terbaik. Hati mulalah berbunga-bunga, syaitan pun galaklah cucuk-cucuk, siram-siram dan hias-hias untuk mencantikkan lagi bunga-bunga yang dah terkuntum di hati tu. Allah, aku sudah lupa padahal ada firman Allah yang aku lupa ayat sebenarnya macam mana, tapi bunyinya lebih kurang" kalau pun ada hanya sebesar biji sawi sifat sombong dlm hati seseorang hamba itu, ia sama sekali takkan terlepas dari api neraka Allah". Ya Allah ya maha pengampun, keciknya sangat biji sawi tu, itupun takkan terlepas Allah dah warning.. kalau nak dihitung sifat sombong yang telah membiak dalam diri aku sejak aku mumayiz.. Umm... Kecik sangat kalau dari mumayiz, sejak aku baligh la senang.. Agak-agaklah, lebih tinggi dari gunung yang paling tinggi dan lebih besar dari objek yang paling besar.. Agak-agak neraka mana lah aku akan dicampakkan nanti. Itu baru aspek hati, tak masuk aspek-aspek dosa lain, dosa dengan suami, dengan ibu-bapa, adik beradik, kawan-kawan dan manusia-manusia yang pernah aku sakitkan hati mereka lebih-lebih lagi dosa dengan Allah itu sendiri. Pastu bila kena marah/tegur pula mulalah rasa bengang, sakit hati, padahal teguran itu terang-teranglah memang betul. Penyakitlah tu, nafsu pun sakit sekali. Sekarang, satu sahaja ubat yang guruku bagi untuk ubat penyakit hati ku ini.. Tanamkan dan suburkan rasa hamba sehambanya, insyaAllah bila rasa hamba itu subur dan besar, segala benih-benih penyakit hati akan layu dan mati perlahan-lahan. Semoga aku berjaya menyemainya dengan benih rasa hamba dari gred yg terbaik! "????????????? ??????? ????????????? .
Universiti Roh.. Hausen, Germany Sun, May 5, 2013 4:54:38 PM
Sent from my BlackBerry® wireless device

Wednesday, May 1

Nasihat Kubur




Nasihat Kubur:

1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yang gelap, maka terangilah aku dengan TAHAJJUD.

2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan berSILATURRAHIM.

3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyakkan baca AL-QUR'AN.

4). Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikkan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH.

5). Aku yang menyempitkan mu hingga hancur bilamana kamu tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT.

6). Aku adalah tempat utk merendammu dengan cairan yang amat sakit, bebaskan rendaman itu dengan PUASA.

7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka persiapkanlah jawapanmu dengan perbanyakkan mengucap Kalimah "LAILAHAILALLAH".

Saat kamu membawa Al-Qur'an, syaitan biasa2 saja.
Saat kamu membukanya, syaitan mulai curiga.Saat kamu membacanya, ia gelisah.Saat kamu mmahaminya, ia kejang2.
Saat kamu mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan sehari-hari, ia stroke.Terus & terus membaca & amalkan agar syaitan stroke dan mati.Ketika anda ingin menyebarkan ini, lagi2 syaitan pun mencegahnya.

Syaitan berbisik;
"SUdahlaaaaaah tak payah di SEBARKAN, tak penting punnn, BUANG MASA saja, tak mungkin akan di baca "...

Sekecil apapun amal ibadah, Allah SWT menghargainya puluhan kali ganda... Selamat menyebarkan ilmu-ilmu yang baik..

Salam dari Frankfurt, Germany..
Sent from my BlackBerry® wireless device